sobota, 15 października 2016

Pielgrzymka do św. Jadwigi

Już od dłuższego czasu każdego roku w okolicy 16.10 wyrusza piesza pielgrzymka z Wrocławia do Trzebnicy. To już 37 raz jak pielgrzymi z różnych miejscowości wspólnie odwiedzili św. Jadwigę dzień przed rozpoczynającym się rokiem Jadwiżańskim.

37 Piesza Pielgrzymka Wrocławska do św. Jadwigi w Trzebnicy

http://www.pielgrzymka.pl/

Rok Jadwiżański

W 1267 św. Jadwiga Śląska została kanonizowana dlatego też w przyszłym roku będzie 750 rocznica jej kanonizacji. Aby dobrze przygotować się do tak wielkiego wydarzenia od 16.10.2016 rozpocznie się Rok Jadwiżański poświęcony przybliżeniu osoby św. Jadwigi. Sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej zachęca do włączania się w świętowanie tego szczególnego roku. Więcej na temat rozpoczęcia Roku Jadwiżańskiego można przeczytać na wrocławskiej stronie Gościa Niedzielnego http://wroclaw.gosc.pl/doc/3501138.Rok-Jadwizanski-w-archidiecezji-wroclawskiej-oficjalnie-otwarty

 

Kościoły na trasie Pielgrzymki

Nie zastanawiałam się długo nad wyborem grupy pielgrzymkowej, mój wybór padł na grupę 1-szą pokutną z uwagi na to, że grupa odwiedza kościoły, wchodzi do środka i omadla je.


Lp. Wezwanie kościoła Parafia Rodzaj Diecezja Dekanat Miejscowość
1 Archikatedra św. Jana Chrzciciela
Św. Jana Chrzciciela
par.
Arch. wroc. Wrocław - Katedra Wrocław
Sanktuarium NMP Adorującej http://www.katedra.archidiecezja.wroc.pl/
2
Opieki św. Józefa
Opieki św. Józefa
par.
Arch. wroc.
Wrocław - Katedra
Wrocław
Sanktuarium Matki Bożej Miłosierdzia
3 NMP Matki Kościoła Parafia NMP Matki Kościoła
par.
Arch. wroc. Wrocław - północ I
Wrocław


4 Niepokalanego Serca NMP Niepokalanego Serca NMP par. Arch. wroc. Trzebnica Wysoki Kościół


http://wysokikosciol.archidiecezja.wroc.pl/
5 Św. Jakuba i św. Krzysztofa Św. Jakuba i św. Krzysztofa par. Arch. wroc. Trzebnica Trzebnica
Międzynarodowe Sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej http://www.trzebnica.sds.pl/

Pielgrzymka rozpoczęła się w archikatedrze św. Jana Chrzciciela wspólną modlitwą wszystkich uczestników oraz błogosławieństwem biskupa. Pielgrzymka była wyjątkowa ponieważ szli w niej trzej biskupi co podobno jest rzadko spotykane. :-)
Tuż za katedrą każda pielgrzymkowa grupa zatrzymywała się i przyklękała przed kościołem pw. Opieki św. Józefa, nie wiem dlaczego nasza grupa nie weszła do środka. Nasza grupa miała zaplanowany postój na modlitwę brewiarzem w kościele NMP Matki Kościoła, ale w kościele była Msza Św. i odmówiliśmy brewiarz na wspólnym postoju wszystkich grup.
W kościele Niepokalanego Serca NMP w miejscowości Wysoki Kościół zatrzymaliśmy się na wspólną popołudniową modlitwę brewiarzową, ale i tak osoby z pozostałych grup mogły wejść do kościoła na indywidualną modlitwę.


Jako ostatni kościół odwiedziliśmy Kościół św. Jakuba i św. Krzysztofa w Trzebnicy czyli cel naszej wędrówki Międzynarodowe Sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej. Tutaj też wchodziły do kościoła wszystkie grupy aby każdy mógł chociaż przez chwilę pobyć przy grobie św. Jadwigi Śląskiej.
Podsumowując mogłam iść z inną grupą, bo odwiedziłabym te same kościoły co wszyscy, ale i tak jestem zadowolona z charakteru grupy oraz konferencji. :-)

 

Nie zniechęcaj się

Na pielgrzymce mieliśmy bardzo ciekawą konferencję z której najbardziej utrwalił mi się temat zniechęcenia. Ksiądz mówił o tym, że wiele osób dużo działa i w pewnym momencie przestają, przychodzi tzw. moment zniechęcenia czy inaczej wypalenia. Tak sobie pomyślałam, że święci też dużo działali, ale trwali przy Bogu więc się nie wypalali tylko płonęli coraz gorętszym płomieniem miłości do Boga oraz innych ludzi czyli zniechęcenie jest tylko zagrywką złego aby nas odciągnąć od dobrego. Dotarło do mnie, że też się łapie na ten haczyk i zrobiło mi się bardzo przykro z powodu słabej wiary i tak prostego sposobu na odciągniecie mnie od dobra. :-(

Elegancka Pielgrzymka

Na pielgrzymce można było zaobserwować kilka rodzajów stroju w zależności od osób:
  • księża i zakonnicy byli w habitach i wygodnych butach np. adidasach,
  • siostry zakonne były w habitach i zazwyczaj w czarnych na pół eleganckich butach albo w butach trekingowych,
  • świeccy mężczyźni i kobiety byli bardzo podobnie ubrani tzw. modnie i wygodnie czyli w spodniach i kurtkach oraz bardzo różnych modelach butów,
  • eleganccy świeccy to osoby perełki, starsze osoby, które szły odświętnie ubrane w garnitur albo kostium i eleganckie obuwie.
Jedna elegancka pani Ewa pozwoliła abym zrobiła jej zdjęcie i umieściła na blogu ku zachęcie innych osób i powiedziała mi, że wcale się elegancko nie ubrała tylko tak normalnie. Może doczekam dnia, gdzie taka norma będzie dla nas wszystkich czego nam z całego serca życzę. :-)

 

Galeria karimat

Wiadomo jak to na pielgrzymce każda osoba powinna się zatroszczyć oto na czym będzie siedzieć w trakcie postojów jeśli nie chce siedzieć na ziemi. Jak tak szłam to przyglądałam się różnym osobom co noszą przy swoich plecakach, ponieważ chciałam się dowiedzieć co jest teraz na topie. Z tego co udało mi się dostrzec mogę wyróżnić następujące siedzonka:
  1. Karimata – jedna z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych przez pielgrzymów, lekka, szybko zwijana i rozwijana nie sprawia nikomu problemów, czasem jej wadą jej rozmiar i wtedy trzeba się nakombinować żeby ją przyczepić do plecaka tak aby nie utrudniała pielgrzymowania. Coraz częściej zastosowanie znajduje karimata w wersji mini, jest ona węższa od standardowej karimaty dzięki czemu jest bardziej poręczna w użyciu.


  2. Koc – koce są powszechnie stosowane w domach w celu ochrony przed zimnem, być może dlatego części osób kojarzą się z przytulnym domem i ciepłem. Koce mają duże rozmiary po rozłożeniu i są też znacznie cięższe, szczególnie jeśli koc trochę namoknie od podłoża. Koce najczęściej znajdują zastosowanie przy rodzinnym pielgrzymowaniu, kiedy to silny mężczyzna – głowa rodziny z ochotą podejmuje ciężar dźwigania koca. Koce posiadają też ulepszoną wersję dla pielgrzymów, gdzie z jednej strony znajduje się folia zapewniająca izolację od mokrego podłoża.

  3. Rozkładane krzesełka – taka forma krzesełek jest lubiana przez starsze osoby, które mają problemy z kręgosłupem i ciężko jest im się podnosić z ziemi. Mnie tylko zastanawia fakt skąd mają tyle zdrowia żeby dźwigać taki cieżar? To pewnie jest związane z wyrzeczeniami jakie podejmujemy na pielgrzymce, że nie unikamy trudności tylko nakładamy na siebie większe ciężary. :-)

  4. Folia NRC – jest to lekka, dwustronna folia wielkości koca, zajmuje mało miejsca w plecaku i posiada ciekawą właściwość: z jednej strony (białej) chłodzi a z zdrugiej żółtej grzeje tak więc nadaje się również na cieplejsze dni. Folia NRC ma jedną wielką wadę – szeleszczenie, kiedy się poruszamy inni będą wiedzieli co w trawie piszczy a właściwie szeleści.



  5. Inne patenty- jak wiele osób tak wiele pomysłów, widziałam też małe plastikowe siedzonka ale przypuszczam, że ludzie są znacznie bardziej pomysłowi i gdyby zorganizować konkurs na najlepszy pomysł siedzenia na pielgrzymce to odkrylibyśmy wiele nowatorskich rozwiązań.

 

Niespodzianka

W pewnym momencie na pielgrzymce szłam za jedną panią, która miała mały, niebieski prezencik w worku, bardzo ciekawiło mnie co jest w środku i kiedy na postoju odnalazłam tą osobę poprosiłam o wyjaśnienie sprawy. Uprzejma pani pokazała mi co jest w środku i zdjęcie znajduje się w poniższej galerii zdjęć z tej pieszej Pielgrzymki do Trzebnicy. Zachęcam do oglądania:

Dla wszystkich osób ciekawych świata dedykuję piosenkę: Regau „Niespodzianka”
Wstałem dziś rano i przetarłem oczy, umyłem się i zjadłem cosik
nie wiedziałem co mnie dzisiaj spotka i czy mnie coś zaskoczy
Wyszedłem z domu nie mówiłem nikomu gdzie właściwie idę
Zbiegłem po schodach, wybiegłem na zewnątrz i stanąłem jak wryty...”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz