sobota, 20 sierpnia 2016

Droga Dolnośląska – Etap 1

Po raz pierwszy wyruszyłam na szlak św. Jakuba samodzielnie. Wybrałam 1-szy odcinek Drogi Dolnośląskiej, która podzielona jest na 4 etapy czyli 4 dni drogi. Było to dla mnie duże wyzwanie, samodzielna praca z mapą i własnymi lękami, ale nie byłam sama na szlaku, mój Anioł Stróż towarzyszył mi przez cały czas.



Wędrówkę rozpoczęłam od stacji kolejowej w Głogowie, skąd udałam się do Kolegiaty Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, gdzie rozpoczyna się Dolnośląski szlak św. Jakuba. Niestety kościół był zamknięty, więc nie widziałam go od środka, ale przed kościołem stoi wielka muszla z cytatem św. Jana Pawła II. Ruszyłam dalej w drogę odwiedzając wnętrze kościoła św. Klemensa Dworzaka w którym była całodzienna adoracja Najświętszego Sakramentu. Kolejnym odwiedzonym w Głogowie kościołem był kościół św. Wawrzyńca, który również zobaczyłam od środka, ponieważ panie przygotowywały go na ślub.
Po wyjściu z Głogowa zaczęła się polna droga przy której były krzyże oraz kapliczki. Droga wiodła między mniejszymi miejscowościami, gdzie gościnni mieszkańcy mówili mi „Dzień Dobry”. Szlak był dosyć dobrze oznaczony licznymi znakami muszli oraz żółtymi strzałkami wskazującymi kierunek szlaku. Czasem znaki były mocno ukryte i wtedy była zabawa „Znajdź mnie jeśli potrafisz...” :-)


Kiedy tak sobie szłam wyznaczonym szlakiem doszłam do Bukowicy zamiast do Jakubowa, bardzo się zdziwiłam, że idąc szlakiem św. Jakuba zeszłam ze szlaku, który miałam zgrany z Internetu. Później się zorientowałam, że jest oddzielny szlak Głogów-Jakubów i prowadzi przez Bukowicę, która jest warta odwiedzenia z uwagi na miniaturowy kościółek, tak więc polecam iść wyznaczonym szlakiem, ponieważ nie nadkłada się dużo, może jakieś 2 km. Z Bukowicy szlak prowadzi prosto do Jakubowa.

Jakubowo jest obowiązkowym miejscem wszystkich pielgrzymów szlaków św. Jakuba w Polsce, od 20.06.2007r. posiada rangę Pierwszego w Polsce Sanktuarium Pielgrzymkowego św. Jakuba Starszego Apostoła. Ośrodek kościelny zalicza się do najstarszych na Dolnym Śląsku, miejscowa tradycja utrzymuje, że jego początki sięgają X wieku. Poniżej kościelnego wzgórza znajduje się Źródło św. Jakuba, które według przekazów posiada moc uzdrawiania chorób oczu i bezpłodności. Przyznam szczerze nie udało mi się znaleźć tego źródła, ale znalazłam informację, że można się umówić z przewodnikiem na oprowadzanie pielgrzymów pod następującym numerem telefonu: 509 847 508. Warto zapamiętać, że w Sanktuarium św. Jakuba Apostoła w każdą niedzielę jest Msza Św. o godz. 12, można przyjechać do Głogowa i przejść szlakiem do Jakubowa.
Za Jakubowem w Jerzmanowej znalazłam dobrze wyposażony sklep w którym zakupiłam wodę oraz loda, ponieważ mamy być jak dzieci jeśli chcemy dojść do Królestwa Niebieskiego a dzieci lubią lody. :-) A tak poważnie to później jest długi odcinek aż do Polkowic, gdzie trudno o sklep nie schodząc ze szlaku, tak więc warto się wcześniej wyposażyć we wszystko co potrzeba. Niestety skończyły się czasy pukania do drzwi z prośbą o coś do jedzenia i picia i trzeba mieć wszystko ze sobą.
Z Jerzmanowej do Grodowca praktycznie przez cały czas droga prowadzi przez piękny las. Dzięki Bogu szlak jest dobrze oznaczony więc nie można się zgubić w lesie, tylko w jednym miejscu była strzałka w lewo a trzeba było iść w prawo a to taki test czy pielgrzym ufa Bogu czy strzałkom. :-) W Grodowcu jest bardzo ładne Sanktuarium Matki Bożej Jutrzenki Nadziei. Sanktuarium wznosi się na wzgórzu nad miastem skąd Matka Boża otacza opieką wszystkich mieszkańców oraz pielgrzymów i wlewa do ludzkich serc nadzieję. Dochodząc do tego Sanktuarium miałam nadzieję, że jeszcze zdążę na PKS, ponieważ miałam coraz mniej czasu. Niedaleko Sanktuarium spotkałam rowerzystów, którzy zastanawiali się nad inną drogą do Polkowic, bo nie chcieli wracać pod górę. Ja tam lubię góry i górki, ponieważ „Na wzgórzu Pan się ukazuje.” (Rdz 22,14)



Wracając z Grodowca śpiewałam sobie piosenki, ponieważ jedną z cech pielgrzyma jest radość. :-)
Kiedy szłam do Polkowic przez Komorniki, ku mojemu wielkiemu zdziwieniu zobaczyłam kościół i palące się w nim światełko. Czym prędzej poszłam zrobić zdjęcia kościoła i odruchowo chwyciłam za klamkę, chociaż nie było nabożeństwa kościół był otwarty. W kościele była pani, która podlewała kwiaty, powiedziała mi, że miała taką myśl, żeby przyjść do kościoła o tej godzinie a był to kościół pw. św. Marii Magdaleny, mojej imienniczki ponieważ mam na drugie Magdalena. Tak więc Bóg sprawił mi taką niespodziankę, że mogłam być w kościele mojej imienniczki. Dziękuję Ci wspaniały Boże, za twoją troskę na trasie i wszystkie cudowne niespodzianki. :-)
Według moich wyliczeń byłam już spóźniona, a teraz byłam jeszcze bardziej, ale było warto, „ci, co zaufali Panu, odzyskują siły, otrzymują skrzydła jak orły: biegną bez zmęczenia, bez znużenia idą.”
(Iz 40,31), tak więc mocą Bożą szłam do przodu, w dzisiejszym tłumaczeniu słowa brzmią następująco: „Pielgrzym szybko napiera, kiedy Bóg go wspiera”.
Była godzina 19:20 Dzięki Bogu udało mi się dotrzeć do Polkowic do kościoła Matki Bożej Królowej Polski. O 19:45 miałam mieć PKS, ale pomyślałam sobie: „Jeszcze chwila dla fotoreportera, jeszcze zdążę zrobić kilka zdjęć, jeszcze mam czas...” A później szybkim marszem na dworzec, udało się 19:32 miałam zapas, sprawdziłam godziny odjazdu a PKS miał być o 19:54, tak się spieszyłam a miałam jeszcze czas. Poszłam jeszcze szybciutko do pobliskiego kościoła św. Michała Archanioła, na kładkę dla pieszych wybudowaną podobnie jak Most Milenijny i przyjechał PKS. Już taką mam naturę jak mam czas to jeszcze gdzieś pójdę...
Dziękuję Ci Boże za to wspaniałe przeżycie i za czas, który mi dałeś, za to, że zawsze jesteś ze mną.



Miejscowości oraz kościoły na szlaku:

Głogów, Plac Kolegiacki 10 Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
Głogów, ul. Sikorskiego 23 Kościół św. Klemensa Dworzaka
Głogów, ul. Wojska Polskiego 58 Kościół św. Jana Boskiego
Głogów, ul. Okrężna 14 Kościół św. Wawrzyńca
Kurowice
Modła
Łagoszów Mały
Bukwica
Jakubów 34 Sanktuarium św. Jakuba Apostoła
Jerzmanowa
Golowice
Żuków
Grodowiec 17 Sanktuarium Matki Bożej Jutrzenki Nadziei
Komorniki Kościół św. Marii Magdaleny
Trzebcz
Polkowice, ul. Kardynała Bolesława Kominka Kościół Matki Bożej Królowej Polski
Polkowice, Plac Kościelny 2 Kościół św. Michała Archanioła


Galeria zdjęć z wyprawy jest dostępna pod adresem: https://goo.gl/photos/JwxJBgv8qJ4NMKRF6

Galeria zdjęć "Znak muszli" znajduje się tutaj: https://goo.gl/photos/wpxVt7KCAPzE4sx97

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz